img

6 Objawy zabrudzenia filtra powietrza (i koszt wymiany)

Spośród wielu czynności serwisowych, które należy wykonać w samochodzie, wymiana filtra powietrza w silniku ma najwyższy priorytet. Zanieczyszczony filtr powietrza może prowadzić do licznych problemów i sprawić, że codzienna jazda stanie się mniej przyjemna. Może także prowadzić do wyższych kosztów paliwa z powodu nadmiernego zużycia.

Na szczęście wymiana filtra powietrza w większości samochodów nie jest trudna ani kosztowna. Omawiamy najważniejsze objawy zabrudzenia filtra powietrza i sprawdzamy, ile trzeba zapłacić za jego wymianę. Zacznijmy od zapoznania się z objawami:

Najczęstszym objawem zanieczyszczonego filtra powietrza jest niska wydajność silnika oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Czasami można również usłyszeć trzeszczenie lub odgłosy wyskakiwania z silnika, gdy filtr powietrza jest zanieczyszczony.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista możliwych objawów zabrudzenia lub zatkania filtra powietrza w silniku.

Zawartość strony pokaż Objawy zabrudzenia filtra powietrza silnika 1. Utrata mocy 2. Dziwne odgłosy pracy silnika 3. Lampka kontrolna silnika 4. Zmniejszona oszczędność paliwa 5. Zanik zapłonu w silniku 6. Czarny dym z wydechu Położenie filtra powietrza Funkcja filtra powietrza w silniku Koszt wymiany filtra powietrza

Objawy zabrudzenia filtra powietrza silnika

1. Utrata mocy

Gdy filtr ulega zabrudzeniu, do silnika nie dociera już wystarczająca ilość powietrza. Bez odpowiedniej ilości przepływającego powietrza silnik nie może pracować zgodnie z jego przeznaczeniem. Skutkiem tego jest spadek mocy i przyspieszenia.

Problem ten może być częściej zauważalny, gdy od pojazdu wymaga się więcej, np. podczas holowania lub jazdy pod górę. Jednak za każdym razem, gdy pojazd sprawia wrażenie spowolnionego, warto sprawdzić wzrokowo filtr powietrza.

2. Dziwne odgłosy pracy silnika

Gdy silnik pracuje prawidłowo, powinieneś słyszeć znajomy szum wydobywający się z silnika. Jednak gdy filtr jest zatkany, brak przepływu powietrza może powodować dziwne dźwięki.

W niektórych przypadkach można usłyszeć trzeszczenie lub odgłos wyskakiwania. Możliwe jest również usłyszenie gwizdu spowodowanego utrudnionym przepływem powietrza. Im więcej osadów znajduje się na filtrze, tym głośniejsze mogą być te odgłosy.

3. Lampka kontrolna silnika

Gdy filtr jest zatkany, przepływ powietrza do silnika jest ograniczony. Ten niedostateczny dopływ oznacza, że do silnika dostaje się zbyt dużo paliwa.

Przy zwiększonym spalaniu paliwa zaczyna odkładać się nagar, co powoduje zapalenie się kontrolki Check Engine. Po zaświeceniu się lampki ostrzegawczej można użyć skanera kodów, aby znaleźć przyczynę problemu.

ZWIĄZANE: Włączona kontrolka Check Engine - znaczenie, przyczyny i jak ją naprawić

4. Zmniejszona oszczędność paliwa

Aby wytworzyć moc i moment obrotowy, silnik samochodowy miesza powietrze z benzyną. Jednak gdy przepływ powietrza jest ograniczony, do silnika pompowana jest zbyt duża ilość paliwa. Gdy silnik pracuje na bogato, zużywa więcej paliwa.

Jeśli samochód zużywa więcej paliwa, jest to znak, że w silniku występuje nierównowaga. Zwracaj uwagę na częstotliwość tankowania, aby móc korygować problemy, zanim staną się poważne.

5. Niewypał silnika

Jeśli do komory spalania nie dostaje się odpowiednia ilość powietrza, w silniku powstaje więcej niespalonego paliwa. Ta dodatkowa sadza gromadzi się na końcówkach świec zapłonowych.

Gdy świece nie są już w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu iskry do zapłonu, samochód traci zapłon i pracuje słabo. W rezultacie może pojawić się nierówna praca silnika na biegu jałowym lub zgaśnięcie silnika.

6. Czarny dym z wydechu

W skrajnych przypadkach można zaobserwować zmiany w dymie wylotowym z rur wydechowych. W przypadku niecałkowitego spalania paliwa w komorze spalania z tyłu pojazdu wydobywa się czarny lub ciemnoszary dym.

Kolor ten jest spowodowany mieszaniem się niespalonego paliwa z gorącymi spalinami. Jest to jednak także objaw nieprawidłowego działania układu wtrysku paliwa lub uszkodzonego czujnika O2.

Położenie filtra powietrza

W nowoczesnych pojazdach pod maską znajduje się filtr powietrza silnika. Można go znaleźć w prostokątnej skrzynce zimnego powietrza, często w przedniej części komory silnika, gdzie jest łatwo dostępny.

W przypadku starszych samochodów z gaźnikiem położenie filtra powietrza może być inne. W takich samochodach stosowane są duże, okrągłe, metalowe filtry powietrza, których prawie nie da się przeoczyć.

Filtru powietrza silnika nie należy mylić z filtrem powietrza kabiny. Filtr kabinowy utrzymuje powietrze wewnątrz samochodu w czystości i bez zanieczyszczeń. Zwykle znajduje się on w schowku lub za deską rozdzielczą.

RELATED: 10 najlepszych filtrów powietrza do silników samochodowych

Działanie filtra powietrza silnika

Filtr powietrza silnika jest odpowiedzialny za zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń, gruzu i brudu do silnika poprzez powietrze. Musi on pozostać wolny od zatorów, aby zapewnić silnikowi odpowiedni poziom powietrza do spalania.

Wymiana filtra powietrza jest częścią regularnej konserwacji samochodu, ponieważ z czasem może on ulec zatkaniu. Gdy się zatka, stosunek powietrza do paliwa w komorze spalania zostaje zaburzony, co prowadzi do licznych problemów z wydajnością.

Koszt wymiany filtra powietrza

Średni koszt wymiany filtra powietrza wynosi od 10 do 30 dolarów za filtr wykonany z papieru. W większości samochodów wymiana filtra powietrza jest prostym procesem, który nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności ani narzędzi.

Jeśli wolisz zainstalować filtr powietrza wielokrotnego użytku, możesz liczyć się z wydatkiem od 30 do 100 USD, w zależności od pojazdu. Takie filtry wielokrotnego użytku można czyścić, aby dłużej służyły.

Filtr powietrza silnika należy często wymieniać co 12 000 mil lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Zalecany harmonogram wymiany można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli jednak wystąpi którykolwiek z powyższych objawów, filtr należy wymienić wcześniej. Biorąc pod uwagę niski koszt, jest to jedno z pierwszych miejsc, od których należy zacząć w przypadku jakichkolwiek problemów z wydajnością silnika.

Damian Kubik

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również