img

2 Oznaki uszkodzenia modułu sterującego poduszki powietrznej (i koszt wymiany)

W nowoczesnych samochodach poduszki powietrzne mają za zadanie zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twoim pasażerom. Systemy te składają się jednak z kilku części, które muszą ze sobą współpracować, aby działały prawidłowo. Jeśli moduł sterujący poduszki powietrznej jest uszkodzony, poduszka może nie chronić pasażerów tak, jak została zaprojektowana.

Przyjrzymy się objawom wskazującym na to, że moduł sterujący poduszki powietrznej jest uszkodzony, omówimy sposoby jego wymiany i przeanalizujemy koszty. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia modułu sterującego poduszki powietrznej jest zapalenie się lampki ostrzegawczej SRS na desce rozdzielczej i jest to prawdopodobnie jedyny objaw, który można zauważyć. Innym objawem jest to, że poduszki powietrzne nie zadziałają w razie wypadku, a tego zdecydowanie nie chcemy.

Poniżej znajdują się bardziej szczegółowe informacje na temat różnych objawów uszkodzenia modułu sterującego poduszek powietrznych:

Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia modułu sterującego poduszki powietrznej 1. Lampki ostrzegawcze SRS 2. Poduszki powietrzne nie napełniają się Lokalizacja modułu sterującego poduszki powietrznej Funkcje modułu sterującego poduszki powietrznej Koszt wymiany modułu sterującego poduszki powietrznej

Objawy uszkodzenia modułu sterującego poduszki powietrznej

1. Lampki ostrzegawcze systemu SRS

Moduł sterujący poduszki powietrznej jest częścią systemu dodatkowego zabezpieczenia w Twoim samochodzie. Jeśli wystąpi problem z tą ważną częścią, zapali się lampka ostrzegawcza SRS, aby ostrzec kierowcę.

Ta lampka ostrzegawcza może jednak oznaczać wiele różnych rzeczy. Może to być uszkodzony czujnik, niesprawna sprężyna zegarowa lub nieprawidłowo działający napinacz pasów bezpieczeństwa. Jeśli masz skaner OBDII z funkcją SRS, powinieneś być w stanie łatwo zlokalizować problem.

2. Poduszki powietrzne nie odpalają się

W razie wystąpienia usterki w systemie poduszek powietrznych kierowca jest narażony na niebezpieczeństwo w razie wypadku. Chociaż lampka kontrolna SRS może się zaświecić, zawsze istnieje możliwość, że usterka występuje i nie otrzymasz żadnego powiadomienia.

W takim przypadku jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, że coś jest nie tak z systemem poduszek powietrznych, jest brak ich zadziałania podczas wypadku. Nikt nie chce się o tym przekonać w ten sposób, dlatego tak ważne jest sprawdzenie kodów usterek w momencie ich wystąpienia.

Lokalizacja modułu sterującego poduszki powietrznej

Po ustaleniu, co jest nie tak z tą ważną częścią, należy dowiedzieć się, gdzie znajduje się moduł sterujący poduszek powietrznych. Niestety, w każdym pojeździe jest on umieszczony w innym miejscu. Można go znaleźć w pobliżu przedniej części nadwozia, silnika, przedniego zderzaka lub w okolicy fotela pasażera.

Lokalizacji modułu sterującego poduszki powietrznej najlepiej szukać w instrukcji obsługi pojazdu. Po jego wymianie może być konieczne użycie skanera OBDII w celu wyzerowania kodów usterek.

Działanie modułu sterującego poduszki powietrznej

Wszystkie nowoczesne pojazdy wyposażone są w moduł sterujący poduszek powietrznych, który obsługuje ten ważny system bezpieczeństwa. Pasy bezpieczeństwa stanowią pierwszą linię obrony w razie wypadku, ale poduszki powietrzne są uważane za elementy uzupełniające, które należy stosować razem z pasami bezpieczeństwa.

System SRS (Supplemental Restraint System) lub system poduszek powietrznych jest montowany we wszystkich pojazdach wyprodukowanych po 1998 roku. Aby system działał prawidłowo, opiera się na licznych czujnikach pochodzących z obu poduszek powietrznych i sprężyny zegarowej poduszki powietrznej, która jest przymocowana do poduszki powietrznej po stronie kierowcy i kolumny kierownicy. System odbiera również informacje z pasów bezpieczeństwa i innych poduszek powietrznych, które mogą znajdować się w pojeździe, takich jak kurtynowe poduszki powietrzne montowane na dachu lub poduszki kolanowe.

Wszystkie te informacje są przesyłane przez moduł sterujący poduszek powietrznych. Inne nazwy tej części to elektroniczny moduł sterujący poduszek powietrznych lub moduł sterujący SRS. Zasadniczo część ta jest mózgiem systemu, koordynującym pracę wszystkich elementów systemu SRS w celu zapewnienia jego bezproblemowego działania.

Moduł sterujący poduszek powietrznych monitoruje wszystkie dane przesyłane z różnych czujników. Wykorzystuje te informacje do oceny, kiedy dojdzie do zderzenia. Gdy poduszki powietrzne są potrzebne, moduł uruchamia elementy układu dodatkowego bezpieczeństwa, w tym odpowiednie poduszki powietrzne, aby ograniczyć skutki wypadku dla pasażerów.

Moduł sterujący poduszkami powietrznymi określa również, czy poduszki powietrzne powinny pozostać nienaruszone podczas wypadku. Wewnątrz modułu sterującego poduszkami powietrznymi przechowywane są dane, które są obliczane podczas zdarzenia. Informacje te obejmują zapięcie pasów bezpieczeństwa, użycie hamulców, położenie przepustnicy i prędkość pojazdu. Informacje te mogą być później pobrane przez technika, który może ocenić, co się stało podczas wypadku.

Koszt wymiany modułu sterującego poduszki powietrznej

Średni koszt wymiany modułu sterującego poduszki powietrznej wynosi zazwyczaj od 600 do 700 USD. Koszt robocizny wynosi od 90 do 120 USD, a koszt części zamiennych to zazwyczaj około 510 USD.

Większość osób nigdy nie będzie musiała wymieniać modułu sterującego poduszki powietrznej, ponieważ ta część jest zaprojektowana na cały okres eksploatacji pojazdu.

Nie należy jednak kontynuować jazdy, gdy zapali się lampka ostrzegawcza SRS. Jeśli moduł sterujący poduszki powietrznej jest wadliwy, narażasz siebie i pasażerów na niebezpieczeństwo podczas kolizji. Uszkodzony moduł sterujący poduszki powietrznej uniemożliwia prawidłowe działanie systemu dodatkowego bezpieczeństwa.

Jeśli dysponujesz skanerem OBDII z możliwością odczytu danych z systemu SRS, powinieneś być w stanie samodzielnie zdiagnozować system. Ponadto moduł sterujący poduszki powietrznej można wymienić przy użyciu podstawowych narzędzi i wiedzy, co pozwoli zaoszczędzić więcej pieniędzy na kosztach robocizny. Po zakończeniu wymiany modułu sterującego poduszki powietrznej narzędzie diagnostyczne może być także potrzebne do zresetowania kodów i wyłączenia lampki ostrzegawczej SRS.

Natalia Borycka

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również