img

Czy warto wymienić porysowaną szybę?

Gdy jedziemy samochodem w dzień, słońce oślepia na szybie miliony rys, to co za szyba jest niezbyt wyraźne. Jeśli jedziemy w nocy światła samochodu, który jedzie z naprzeciwka będą układać rysy na szybie w tysiące małych gwiazdek. Najwyższy czas będzie jakoś to rozwiązać. Szybę w takim stanie dobrze będzie wymienić.

Zacząć można od tego, że jest szansa by zrobić coś na własną rękę i niedużym kosztem. Nie wszystkie uszkodzenia od razu decydują o tym, że szyba będzie do wymiany. Najłatwiej będzie usunąć te uszkodzenia, które są widoczne gołym okiem.

Charakterystyka szyb samochodowych

Przednia szyba będzie się różnić od pozostałych. Boczne i tylna są hartowane, dlatego będą twarde ale kruche. To znaczy, że w przypadku uderzenia rozsypują się w drobny mak. Jest to związane przede wszystkim z kwestiami bezpieczeństwa. Znajduje się zbyt blisko głów kierowcy i pasażera, by w razie wypadku stawiać większy opór. Drobinami szkła będzie można się pokaleczyć, ale rany nie będą głębokie.

Szyba przednia jest klejona w dodatkowy sposób. Przyjmuje na siebie duże siły. Wystarczy wystawić rękę z auta, gdy mamy wysoką prędkość i przekonamy się, że wiatr nie muska, ale tłamsi. Przednia szyba pracuje a więc nie może być krucha. Poza tym w czasie wypadku uderzenia pęka, ale pozostaje w jednym kawałku a to można porównać do drobin szkła mocno klejonych do folii.

Pęknięcia? Może uda się bez wymiany!

uderzenia punktowe pozostawić mogą albo jedno niewielkie pęknięcie, które rozchodzi się w 2-3 kierunkach i pozostawiać będzie długi ślad. Drugie mogą niszczyć strukturę tak, że pojawiać się będą pajączki. Oba typy uszkodzeń można naprawiać bez wymiany szyby. Wystarczy sięgnąć po specjalny klej do szyb lub też system naprawczy.

Zarysowania na szybie

Do naprawy mogą się nadawać wyłącznie takie uszkodzenia, które mają średnicę na poziomie 2,5 cm i tylko, jeśli są minimum 10 cm od krawędzi. Pęknięcia mogą mieć maksymalnie 10 cm długości, o ile znajdują się decymetr od krawędzi. Jeśli uda się spełnić warunki można szybę naprawić, jeśli nie będzie czekać na wyłącznie wymiana.

Jeśli już są będzie można wziąć się do naprawy. Dziurkę czy też pęknięcie należy dokładnie oczyścić. Potem do szyby mocujemy aplikator na przyssawkach. Do niego wkrapia się odrobinę kleju i wciska wszystko w pęknięcie. Następnie całość jest zaklejona folią, nadmiar kleju zbiera się żyletką i już. Cały proces i warunki w jakich powinien być prowadzony są zawsze przygotowane tak, że w instrukcji znajdziemy informację na temat tego jak cały proces przeprowadzać. Można tego dokonać w słoneczne dni, ponieważ promienie UV będą odpowiadać za utwardzenie kleju.

Rysy – gorzej

Dużo niewielkich rys jest widocznych na całej szybie? W takim przypadku jest większy problem, ponieważ przednia szyba praktycznie nie nadaje się do polerowania. Warto spróbować delikatną pastą do polerowania szyb, ale trzeba sobie powiedzieć, że będzie to zadanie do wykonania trudne. Jeśli w ogóle chcemy polerować można się udać ewentualnie do fachowców po pomoc.

Robert Mierzwa

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również