Prawidłowo działający moduł sterujący ABS zapewnia bezpieczeństwo, którego potrzebujesz na drodze. Gdy ta część zaczyna szwankować, narażasz się na wypadek, zwłaszcza gdy musisz szybko zahamować.
Moduł sterujący ABS kontroluje prędkość obrotową kół i ogranicza ciśnienie w zaciskach hamulcowych w przypadku gwałtownego hamowania, aby zachować zdolność kierowania pojazdem.
W tym artykule omówimy objawy uszkodzenia modułu sterującego ABS, jego położenie, działanie i koszt wymiany. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać.
Najczęstszym objawem uszkodzenia modułu sterującego ABS jest zapalenie się lampki ostrzegawczej ABS na desce rozdzielczej. Można również zauważyć blokowanie kół podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Innym, mniej powszechnym objawem jest sztywny lub nie reagujący pedał hamulca.
Nie są to wszystkie objawy, dlatego poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego modułu sterującego ABS:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia modułu sterującego ABS 1. Blokowanie kół 2. Lampka ostrzegawcza ABS 3. Zwiększona siła hamowania 4. Brak reakcji pedału hamulca 5. Niedokładne wskazania prędkościomierza Działanie modułu sterującego ABS Lokalizacja modułu sterującego ABS Koszt wymiany modułu sterującego ABSObjawy uszkodzenia modułu sterującego ABS
1. Blokowanie kół
Moduł sterujący ABS zapewnia, że koła nie blokują się w przypadku utraty przyczepności. Jednak gdy ta część ulega awarii, informacje potrzebne do zapobiegania blokowaniu kół nie są dokładne.
Jeśli koła zaczynają się blokować po utracie przyczepności, winny może być moduł sterujący ABS. Zazwyczaj problem jest zauważalny dopiero po gwałtownym naciśnięciu hamulca. W przeciwnym razie, jeżeli koło stale się blokuje, przyczyną może być zacisk hamulcowy.
2. Lampka ostrzegawcza ABS
Wszystkie nowsze samochody posiadają lampkę kontrolną ABS na desce rozdzielczej, która informuje o wystąpieniu problemu. Awaria modułu sterującego ABS jest jednym z powodów zaświecenia się lampki.
Nowsze modele mają bursztynową lampkę z napisem ABS. Jednak starsze modele nie mają takiej kontrolki, a zamiast niej może być używana kontrolka Check Engine.
Po zapaleniu się kontrolki ABS układ może w ogóle przestać działać. Nawet jeśli możesz jeździć bez układu ABS, nie powinieneś tego robić, ponieważ jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa, który ma za zadanie chronić kierowcę.
ZWIĄZANE: Co oznacza kontrolka ABS i co ją powoduje?
3. Zwiększona siła hamowania
Po naciśnięciu pedału hamulca powinien on zatrzymać pojazd. Jednak wysiłek potrzebny do zatrzymania może być większy.
W miarę upływu czasu można zauważyć, że zatrzymanie pojazdu i naciśnięcie pedału hamulca wymaga większego wysiłku. Jeśli ma się wrażenie, że za każdym razem, gdy trzeba się zatrzymać, nogi wykonują ciężką pracę, warto oddać układ do sprawdzenia.
4. Brak reakcji pedału hamulca
Gdy naciskasz pedał hamulca, chcesz mieć pewność, że pojazd się zatrzyma. Uszkodzony moduł sterujący ABS może jednak utrudnić zatrzymanie pojazdu.
Na początku może być odczuwalna zwiększona siła hamowania, o której była mowa powyżej. W miarę upływu czasu wysiłek ten będzie coraz bardziej odczuwalny, a nawet może doprowadzić do całkowitej utraty funkcji pedału hamulca.
Problem ten może być również spowodowany niskim poziomem płynu hamulcowego, dlatego należy pamiętać o przeprowadzeniu pełnej kontroli układu. Można rozważyć przepłukanie układu hamulcowego, aby upewnić się, że w przewodach nie ma powietrza.
5. Niedokładne wskazania prędkościomierza
Czasami, gdy moduł sterujący ABS ulegnie awarii, prędkościomierz przestaje działać normalnie. Nie jest to częste zjawisko, ale może się zdarzyć.
Prędkościomierz będzie wskazywał 0 mil/h lub nieprawidłową prędkość. Objaw ten jest zwykle połączony z zapaleniem się kontrolki Check Engine lub ABS.
Działanie modułu sterującego ABS
Moduł sterujący ABS (układu przeciwblokującego) to urządzenie elektroniczne pełniące rolę komputera. Informacje pochodzące z czujników ABS są przetwarzane przez moduł sterujący ABS. Następnie jednostka ECU pobiera te dane i przetwarza je, tworząc informacje elektroniczne zapewniające prawidłowe działanie układu.
Gdy pojazd traci stabilność lub trakcję, układ ten jest odpowiedzialny za podjęcie kolejnych kroków w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Może również pomóc w określeniu, jak duży nacisk należy wywrzeć na każde z kół, aby je zatrzymać.
Moduł sterujący skutecznie monitoruje częstotliwość hamowania i wielkość wymaganego ciśnienia hamowania. Wykorzystuje on informacje otrzymane z czujników wskazujących prędkość obrotową opon, aby uniknąć poślizgu.
Położenie modułu sterującego ABS
Moduł sterujący ABS znajduje się w komorze silnika większości pojazdów. Jednak w niektórych modelach można go również znaleźć na szynie ramy po stronie kierowcy.
W celu znalezienia modułu sterowania ABS może być konieczne podniesienie pojazdu. Może on również znajdować się pod plastikowymi panelami lub osłonami.
Moduł sterujący ABS jest przykręcony do bloku elektromagnesów, do którego jest podłączonych kilka przewodów hamulcowych. Jeśli nie jesteś pewien, zajrzyj do instrukcji serwisowej, aby znaleźć lokalizację dla swojej marki i modelu pojazdu.
Koszt wymiany modułu sterującego ABS
Średni koszt wymiany modułu sterującego ABS wynosi od 200 do 1500 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Moduł sterowania ABS powinien kosztować od 150 do 900 USD za części, a reszta to koszty robocizny.
Jeśli wymianę przeprowadzisz samodzielnie, robocizna nie będzie Cię kosztować nic. W przeciwnym razie koszty robocizny profesjonalisty mogą wynieść od 80 do 300 USD, w zależności od dostępności modułu. Dla wielu amatorów sensowne jest zlecenie wymiany modułu sterującego ABS profesjonalnemu mechanikowi, ponieważ układ hamulcowy może być wrażliwy.
Problem polega na tym, że często trzeba zakodować lub przeprogramować nowy moduł sterujący za pomocą specjalnych narzędzi diagnostycznych, które mogą być dostępne tylko w serwisie.