img

Dlaczego mój olej śmierdzi jak gaz? (Czy powinienem się martwić?)

Czy podczas sprawdzania oleju silnikowego na miarce oleju wyczuwalny jest silny zapach gazu? Jest to rzeczywiście częsty problem w silnikach gazowych. Ale jak poważny jest to problem i czy należy podjąć jakieś działania?

W tym artykule omówimy, dlaczego olej silnikowy pachnie gazem i jak można tego uniknąć. Jeśli jeździsz tylko na krótkich dystansach, do oleju zawsze dostanie się trochę oleju, ale jeśli zdarza się to często, jest to powód do niepokoju.

Jakie są powody, dla których olej pachnie jak gaz?

Najczęstszym powodem, dla którego olej pachnie gazem, jest jazda na krótkich dystansach i niepozwalanie silnikowi na rozgrzanie się od czasu do czasu. Może to być również spowodowane bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną, którą mogą powodować uszkodzone wtryskiwacze paliwa lub przerwanie ognia.

Inną oczywistą przyczyną jest niewymienianie oleju silnikowego od dłuższego czasu. Jeśli nie przestrzegasz harmonogramu wymiany oleju, po pewnym czasie może to spowodować, że olej zacznie pachnieć jak gaz.

Teraz masz już kilka krótkich informacji na temat tego, co może się zdarzyć, ale zagłębmy się w nie nieco bardziej. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista powodów, dla których olej silnikowy pachnie jak gaz.

Zawartość show Przyczyny występowania zapachu oleju napędowego 1. Zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna 2. Jeździsz tylko na krótkich dystansach 3. Błędne zapłony 4. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa (nowsze samochody) 5. Wadliwy gaźnik lub ustawienia (starsze samochody) 6. Złe pierścienie tłokowe 7. Brak wymiany oleju przez jakiś czas

Przyczyny zapachu oleju jak gaz

1. Zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna

Główną przyczyną przedostawania się gazu do oleju silnikowego jest zbyt bogata mieszanka paliwowa.

Jeśli mieszanka paliwowa jest zbyt bogata, w komorze spalania nie zapali się całe paliwo, a to spowoduje przedostanie się paliwa przez pierścienie tłokowe do miski olejowej.

Przyczyną zbyt bogatej mieszanki paliwowej może być kilka czujników lub inne problemy. Należy odczytać kody usterek za pomocą skanera OBD2, aby sprawdzić, czy jakieś zapisane kody usterek mogą wskazywać, od czego należy zacząć rozwiązywanie problemów.

Zapoznaj się z naszym artykułem: Dlaczego Twój silnik pracuje na bogato, aby znaleźć więcej rozwiązań tego problemu.

2. Jeździsz tylko na krótkich dystansach

W większości silników samochodowych gaz zawsze, w mniejszym lub większym stopniu, spływa do miski olejowej. Gdy temperatura oleju wzrasta, gaz wydostaje się na zewnątrz w postaci pary z oleju silnikowego.

Jeśli jeździsz tylko na krótkich odcinkach, olej silnikowy nie osiągnie wystarczająco wysokiej temperatury, aby odparować benzynę, i przez pewien czas misa olejowa będzie wypełniona gazem.

W takiej sytuacji należy wymienić olej silnikowy i filtr. Jeśli wiesz, że często jeździsz tylko na krótkich trasach, zaleca się wymianę oleju silnikowego w krótszych odstępach czasu niż zwykle.

3. Niewypały

Niewypał ma miejsce, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna nie zapala się prawidłowo i cykl spalania ulega zakłóceniu. Ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna nie ulega zapłonowi, gaz może omywać ścianki cylindra, co powoduje obniżenie kompresji i zwiększenie przedmuchów przez pierścienie tłokowe.

Może to spowodować, że gaz przeleje się przez pierścienie tłokowe i wypełni miskę olejową paliwem.

Więcej informacji na temat przerw w zapłonie można znaleźć tutaj: Objawy i przyczyny niewypałów

4. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa (nowsze samochody)

Pojazdy z wtryskiem paliwa są wyposażone w małe urządzenia wtryskowe, które dostarczają do silnika potrzebne paliwo. Wtryskiwacze te są sterowane przez cewkę elektromagnetyczną, a następnie precyzyjnie kontrolowane przez komputer, który wpuszcza do cylindrów odpowiednią ilość paliwa.

Ponieważ cewki są urządzeniami mechanicznymi, często mogą działać nieprawidłowo. Jeśli cewka utknie w pozycji otwartej, benzyna znajdzie się w środku, ponieważ substancja ta jest wodnista i miesza się z olejem.

W nadmiernej ilości, która wypływa na zewnątrz, benzyna w końcu przesiąknie do miski olejowej i zmiesza się z olejem podczas pracy samochodu.

5. Wadliwy gaźnik lub jego ustawienia (starsze samochody)

Samochody z gaźnikami są inne. Mechanizm paliwowy jest obsługiwany przez membranę i sterowany głównie za pomocą pedału gazu. Ponieważ jest to mechanizm zbyt mechaniczny, może dojść do zablokowania przepustnicy kontrolującej przepływ powietrza, która będzie przepuszczać paliwo zgodnie z proporcjami mieszanki.

To z kolei spowoduje przedostanie się gazu do oleju i powstanie tego problemu. Podobnie jak w przypadku samochodów z wtryskiem paliwa, nadmiar benzyny przedostanie się do miski olejowej i zmiesza się z olejem.

6. Złe pierścienie tłokowe

Jeśli pierścienie tłokowe są uszkodzone, więcej paliwa będzie przedostawać się przez komorę spalania do miski olejowej. Nie jest to jednak bardzo częsty problem, a jego naprawa jest trudna, ponieważ trzeba rozebrać cały silnik, dlatego zalecam wcześniejsze sprawdzenie pozostałych elementów z tej listy.

Sposobem na sprawdzenie pierścieni tłokowych jest wykonanie próby kompresji lub próby szczelności. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszym innym artykule Objawy uszkodzonych pierścieni tłokowych.

7. Brak wymiany oleju przez jakiś czas

Z samochodem może nie być nic złego, poza tym, że od dłuższego czasu nie był wymieniany olej silnikowy.

Bardzo stary olej silnikowy z dużą ilością śluzu w środku może pachnieć jak gaz. Jeśli wiesz, że dawno nie wymieniałeś oleju silnikowego, czas to zrobić.

Jeśli nie wiadomo, czy olej silnikowy był niedawno wymieniany, należy sprawdzić instrukcję serwisową lub skontaktować się z autoryzowanym dealerem.

Natalia Borycka

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również