Co zrobić, kiedy na lakierze pojawią się trwałe uszkodzenia? Wyraźne rysy na lakierze to ryzyko, że uszkodzenie przedostanie się głębiej i doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń karoserii. Trzeba działać bardzo szybko i sprawnie, aby właściwie zadbać o rysy na lakierze.
Zniszczony lakier
Samochód wcale nie musi być najnowszy, by przyciągać uwagę przechodniów. Musi być jednak odpowiednio zadbany, musi mieć lśniący lakier i pięknie uwydatniony kolor. Nowoczesne lakiery gwarantuj ataki efekt, jeśli tylko będą czyste i odpowiednio konserwowane. Niestety, lakiery nie są specjalnie wytrzymałe i naturalnym jest, że pojawiają się na nich różnego rodzaju ryzy i odpryski.
Do tego dochodzą uszkodzenia mechaniczne wynikające ze zdarzeń drogowych i parkingowych. Drobne dotknięcie i już jest zadrapanie. Wystarczy otwieranie drzwi na zbyt ciasnym parkingu, by dotkniecie samochodu obok spowodowało powstanie uszkodzenia. To wszystko są sytuacje normalne, z którymi trzeba się często mierzyć. Jak zatem poradzić sobie z rysą na lakierze?
Metody usuwania uszkodzeń lakieru
Najłatwiej jest oczywiście zawieźć samochód do lakiernika, który dobierze odpowiedni kolor lakieru i sprawi, że uszkodzony element będzie jak nowy. Jest to jednak poważny koszt, nawet kilkaset złotych w przypadku niewielkiej ryski. Lepszym dla naszego portfela jest samodzielne spróbowanie się z uszkodzeniem.
Metoda zależy od wielkości uszkodzenia. Im większa, tym będzie to trudniejsze i czasami do lakiernika i tak trafimy. Jeśli nie jest zbyt źle, to nasze wysiłki powinny się ograniczyć do wydatku kilkudziesięciu złotych i chwili pracy. Chowanie rys jest jednak ryzykowne, ponieważ może pod naszą łatką działać korozja i doprowadzić do uszkodzenia karoserii.
Małe rysy
Miejsce uszkodzenia najpierw czyścimy i odtłuszczamy. Potem możemy wykorzystać markera do karoserii w celu zamalowania rysy. Dobieramy kolor katalogowy, chociaż musimy pamiętać, że kolor na pewno się zmienia z czasem i nie będzie idealny. Bardziej trwałe są różnego rodzaju emulsje do lakieru i woski, które potem trzeba odpowiednio wypolerować, ale uzyskać można efekt niemal idealny.
Większe uszkodzenia
Do większych uszkodzeń potrzebne są zaprawki. Zeszlifowana musi być cała warstwa lakieru w okolicach miejsca korozji, tak by uzyskać równe przejście od blachy do zewnętrznych elementów lakieru. Nakładamy potem cienką warstwę szpachli, po czym nakładamy lakier. Trzeba to robić bardzo równomiernie, chociaż na końcu i tak nadmiar trzeba będzie zeszlifować. Taka zaprawka to rozwiązanie na kilka miesięcy.