img

Co powoduje korozję w akumulatorach samochodowych

Jeśli kiedykolwiek uruchomiłeś samochód, wymieniłeś stary akumulator lub zajrzałeś do wnęki silnika swojego samochodu, dobrze znasz zaciski akumulatora. Ale jeśli Twój pojazd jest stary, Twój akumulator jest uszkodzony, lub nie konserwowałeś często swojego pojazdu, widziałeś pudrową, białą i niebiesko-zieloną substancję na biegunach akumulatora. To właśnie tam jest korozja akumulatora.

Co powoduje korozję na akumulatorach samochodowych? Dlaczego kolory różnią się od siebie? Jak wpływa to na wydajność Twojego pojazdu?

Jeśli patrzysz na niego i myślisz, że jest nieszkodliwy, ponieważ wszystkie metale ulegają korozji wraz z wiekiem, nie masz całkowitej racji lub nie masz racji. Skorodowane bieguny akumulatora mogą powodować poważne problemy w silniku samochodu. Bardzo często może to być również przyczyną trudnego rozruchu, awarii akumulatora i silnika Twojego samochodu.

Najlepszym sposobem na zapobieżenie lub rozwiązanie problemu jest poznanie jego przyczyny. I właśnie to robi dla Ciebie ten artykuł - powiedz, co powoduje korozję na biegunach Twojego akumulatora.

Korozja na biegunach akumulatora jest bardzo powszechna i dotyczy głównie pojazdów z akumulatorem ołowiowo-kwasowym. Wiele akumulatorów kwasowych jest wypełnionych kwasem siarkowym. Ponieważ temperatura akumulatora zmienia się w zależności od tego, czy jest on ciepły czy zimny, gazy wydostają się z niego przez otwory wentylacyjne w akumulatorze. Gazy te mieszają się i reagują z innymi elementami znajdującymi się wokół akumulatora, powodując widoczną korozję.

Z powyższego wyjaśnienia wynika, że korozja powstaje, gdy pojazd stoi bezczynnie przez miesiące lub lata, ale nie ma jej wcale. Tworzenie się korozji nie trwa długo. Jeśli nie trwa to długo, co może być przyczyną korozji terminali?

Istnieje wiele przyczyn powstawania korozji na końcówkach, a sama korozja różni się wyglądem, kolorem i strukturą, w zależności od jej przyczyny. Oto 6 głównych przyczyn korozji baterii.

Mimo że akumulatory są wykonane tak, aby utrzymywać kwas w bezpiecznym i mocnym pojemniku, nadal istnieje możliwość wystąpienia nieszczelności. Jeśli elektrolit wycieka i gromadzi się wokół biegunów baterii z powodu braku odpowiedniej konserwacji lub uszkodzenia, wówczas dochodzi do korozji.

Choć szanse na to przy zamkniętym, bezobsługowym akumulatorze są minimalne, to jednak jest to nadal możliwe. W przypadku baterii, które wymagają ciągłego uzupełniania elektrolitu wodą, prawdopodobieństwo wylania się części elektrolitu na bieguny jest większe. W obu przypadkach, obecność elektrolitu wokół zacisków spowoduje korozję.

Podawanie zbyt dużej ilości wody do napełniania baterii może spowodować problemy. Należy być ostrożnym, aby uzupełniać elektrolit tylko do najwyższych markerów i nie więcej. Zaleca się uzupełnianie elektrolitu w chłodny dzień, aby zapewnić miejsce na rozwój płynu, gdy temperatura baterii wzrośnie podczas użytkowania. Ponieważ końcówki są wykonane z metalu, nadmiar wypływający z otworów wentylacyjnych spowoduje ich korozję.

Większość wysokiej jakości zacisków, które łączą akumulator z przewodami, jest zazwyczaj wykonana z miedzi. Z mało znanej nam chemii, miedź nie może sama korodować. Jednak w obecności gazów siarkowych z nieszczelnego akumulatora i niewielkiej pomocy prądu przepływającego przez miedziane cęgi, powstaje siarczan miedzi, który powoduje korozję biegunów akumulatora. To właśnie niebiesko-zielone kryształy tworzą się wokół zacisku.

Reakcja chemiczna wygląda tak:

Cu (s) + 2 H2SO4 (ℓ) → CuSO4 (aq) + 2 H2O (ℓ) + SO2 (g)

Mówiłem ci, znamy się na chemii.

Mówią, że za dużo wszystkiego jest złe, ładowanie baterii nie jest wyjątkiem. Zaskakujące, ale prawdziwe, nadmierne ładowanie może prowadzić do korozji baterii. Podniesie to temperaturę baterii, co spowoduje wzrost objętości elektrolitu. A wiesz, że ciśnienie jest takie, że znajduje wyjście, nawet jeśli bateria jest szczelna lub zalana, elektrolit w końcu wypłynie przez otwory wentylacyjne lub pęknięcia. W ostatecznym rozrachunku, to właśnie końcówka jest najważniejsza.

W wyniku reakcji w akumulatorze powstaje gaz wodorowy. W powietrzu, którym codziennie oddychamy, jest on dość nieszkodliwy w małych ilościach. Jednakże, tak nieszkodliwe, jak się wydaje, może powodować korozję, gdy reaguje z innymi gazami. Zazwyczaj wskazuje to na problemy z ładowaniem; jeśli tworzy się na biegunie dodatnim, może to oznaczać, że akumulator jest przeładowany lub niedoładowany, jeśli na biegunie ujemnym.

Niezależnie od sposobu konserwacji pojazdu, jeśli używasz tego samego akumulatora przez okres blisko 5 lat, nie powinieneś się dziwić, że bieguny korodują wraz ze spadkiem wydajności akumulatora. Akumulatory mają 5-letnią żywotność, ale oczywiście różne czynniki mają wpływ na to, w jaki sposób Twój wiek i pierwsze oznaki awarii akumulatora będą wynikały z osiągów Twojego silnika.

Najbardziej zauważalnym problemem z akumulatorem, który jest skorodowany, jest niebezpieczeństwo, że pojazd nie uruchomi się, kiedy tego chcesz. Oczywiście, wiesz, że może się to zdarzyć w każdej chwili, a najbardziej żenujące jest to, że gdy światło pokazuje się na zielono i chcesz się poruszać, ale to tylko wierzchołek góry lodowej. Komputer pokładowy twojego samochodu również może wywołać problemy i w każdej chwili się na ciebie rzucić z powodu problematycznego akumulatora. Jeśli Twój akumulator przecieka, jest na tyle stary, że można go wymienić, lub korozja wchłonęła się zbyt głęboko w końcówki, to musisz go wymienić jak najszybciej.

Nie ma prostego sposobu na pozbycie się korozji na biegunach baterii, wystarczy ją tylko dokładnie wyczyścić. Zgodnie z oczekiwaniami potrzebujesz rozpuszczalnika i czegoś trudnego do zmycia. Wystarczy szczoteczka druciana lub stara szczoteczka do zębów i środek do czyszczenia baterii.

Do usunięcia siarczanu miedzi, który nagromadził się na końcówkach baterii, potrzebny będzie roztwór wodny do pieczenia. Upewnij się, że zapłon samochodu jest wyłączony, gdy to robisz. Wlej roztwór na zaciski i dobrze je zmyj. Po zakończeniu pracy przepłucz roztwór czystą wodą i ustaw zaciski z powrotem we właściwej pozycji.

Pobierz dowolny napój, który zawiera kwas węglowy - większość z nich tak robi. Wylej trochę na końcówkę, a następnie usuń pozostałości za pomocą miękkiej gąbki. Jest to dobra alternatywa dla sody oczyszczonej.

Unikaj używania siły, jeśli korozja na biegunach akumulatora lub miedzianej klamrze jest trudna do usunięcia. To, co należy zrobić, to zmieszać roztwór wodny do kubka i namoczyć zaciski w kubku, można namoczyć miękki ręcznik lub bibułę z roztworem, a następnie umieścić mokry ręcznik na biegunie baterii. Pozwól mu usiąść na około 20 minut, a następnie sprawdź, czy są jakieś ulepszenia.

Istnieje kilka sposobów, aby zapobiec gromadzeniu się korozji na biegunach baterii. Aby akumulator działał tak dobrze, jak nowy, należy zastosować te środki zapobiegawcze na oczyszczonych lub świeżych akumulatorach.

Na rynku dostępnych jest wiele sprayów antykorozyjnych, które zapobiegają korozji biegunów akumulatora. Jeśli jednak okaże się, że są one zbyt drogie, wazelina lub smar spełnią swoją rolę. Polecam smarowanie wazeliną, ponieważ jest ona w stanie wytrzymać wysokie temperatury.

Jeśli Twój akumulator ulega korozji z powodu przeładowania lub niedoładowania, powinieneś rozważyć zabranie go do mechanika w celu dostrojenia usterki elektrycznej. Jeśli Twój pojazd jest niedoładowany z powodu ciągłego zasilania prądem zmiennym lub jeśli posiadasz wzmacniacz o dużej mocy, zastanów się nad dokonaniem pewnych zmian w celu oszczędzenia akumulatora.

Możesz rozważyć zastosowanie tych zacisków, ponieważ są one wykonane z miedzi ocynowanej, co zapewnia, że cały zacisk styka się z zaciskiem akumulatora.

Najlepszym sposobem na uniknięcie korozji akumulatora samochodowego jest przestrzeganie harmonogramu konserwacji pojazdu, a także stosowanie się do właściwych zaleceń dotyczących konserwacji samochodu. Upewnij się, że nie używasz zbyt mało akumulatora podczas krótkich podróży, ani nie czerpiesz z niego zbyt wiele, używając samochodowych gadżetów, gdy silnik nie pracuje. Możesz zapobiec korozji, lub złapać ją wcześnie, jeśli utrzymasz akumulator w dobrej kondycji.

Najczęstszą przyczyną wszelkich problemów, które może dać Ci akumulator samochodowy, jest zazwyczaj wynikiem wycieku gazu z odpowietrznika. Jednak akumulator może również działać wadliwie, jeśli jego bieguny są poluzowane, obudowa akumulatora jest pęknięta na skutek upuszczenia lub gdy głośnik komponentu pracuje z pełną siłą, nawet gdy silnik nie pracuje.

Akumulator, który ma korozję na biegunach, można szybko oczyścić za pomocą prostych, domowych narzędzi do majsterkowania, ale zastosowanie tych środków zapobiegawczych może pomóc w zatrzymaniu korozji, zanim stanie się ona problemem, a także w wydłużeniu żywotności akumulatora.

Robert Mierzwa

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również