img

Technologia opon: Ciężarki do wyważania kół - Jakie materiały są dozwolone?

Klienci często mają do czynienia z mylącą ofertą produktów, gdy szukają odpowiednich wag wyważających. Kilka lat temu ciężarki ołowiane były powszechnie stosowane na oponach wszędzie. Ze względu na środki ochrony środowiska naturalnego ołów nie jest już odpowiedni w niektórych miejscach na świecie. Zamiast tego wprowadzono inne zrównoważone materiały. Niniejszy artykuł przybliży Państwu wszystko, co powinni Państwo wiedzieć o charakterze nowoczesnych ciężarków do wyważania.

Ołów

Ołowiane wagi balansujące, które są nadal szeroko stosowane w wielu częściach świata, są już historią w Europie od ponad dziesięciu lat. W związku z decyzją Komisji Europejskiej z 2002 r. zakazano stosowania ołowianych wag w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powodowanego przez zagubione wagi. Były one stopniowo usuwane, co jest przyczyną braku spadających ciężarów na europejskich poboczach dróg. Podobne inicjatywy i decyzje zostały również wdrożone przez niektóre ze Stanów Zjednoczonych. Jednak w większości części Ameryki Północnej nadal stosuje się ołowiane odważniki.

W tamtych czasach ołów był bardzo popularny ze względu na swoją dużą gęstość jako ciężki, a jednocześnie elastyczny materiał. Jednak postawa ta zmieniła się bardzo szybko po odkryciu przez niektórych naukowców jego szkodliwych dla człowieka i przyrody właściwości.

Cynk

Wagi do wyważania cynku są obecnie najczęściej stosowane w Europie. Są one rozpoznawane po ich akronimie "Zn". Szybko stały się one popularne jako przyjazna środowisku alternatywa w 2002 roku po wprowadzeniu zakazu stosowania odważników ołowianych. Ich waga może wynosić do 60 gramów. Odważniki cynkowe są większe od równie ciężkich odważników ołowianych ze względu na ich mniejszą gęstość. Podczas ich pierwszego wprowadzenia doprowadziło to do pewnych awarii i uszkodzeń podwozia i układów hamulcowych.

W międzyczasie, ciężarki cynkowe, takie jak RP-TOOLS, mogą być łatwo zakładane i zdejmowane z każdej opony przy pomocy nowoczesnych wyważarek. Nie ma więc żadnych dodatkowych przeszkód dla bezpiecznej i przyjemnej jazdy.

Stal

Kolejną alternatywą są stalowe obciążniki balansujące. Ich akronim "Fe" jest często wytłoczony po stronie wagi. Ten rodzaj materiału jest znany z ogromnej odporności na temperaturę. Ich główną wadą jest jednak niska elastyczność materiału, która może prowadzić do łatwego łamania i tworzenia się trudniejszych do adaptacji na feldze.

Stalowe obciążniki są często pokryte powłoką cynkową, aby zapobiec korozji obręczy aluminiowej i samego ciężaru, która często jest spowodowana naprężeniami elektrochemicznymi. Podobnie jak w przypadku cynku, również stal ma mniejszą gęstość niż ołów. Ten rodzaj ciężaru jest większy od ciężaru ołowiu o tej samej masie w porównaniu do ciężaru ołowiu.

Istnieje wiele innych materiałów od wolframu do cyny, które są odpowiednie do produkcji ciężarków do wyważania ze względu na ich wysoką gęstość. Jednakże, substancje te są droższe w ich degradacji i produkcji i to jest powód, dla którego cynku i stali ciężary są najczęściej spotykane w dzisiejszych czasach na oponach samochodowych.

Damian Kubik

Redakcja ecoparts.pl

Zobacz również